TERMÉKBEMUTATÓKKAL KAPCSOLATOS VISSZÁSSÁGOKRA FIGYELMEZTET A NEMZETI FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁG
Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvívője néhány –főként termékbemutatók alkalmával jelentkező – problémára hívja fel a lakosság figyelmét.
Mint ismeretes, a termékbemutatókat szervező cégek némelyikére kimondottan jellemző, hogy kiszolgáltatott, idős embereket hív meg ingyenes kirándulásokra, e mellé pedig gyakran még ajándékokat és szintén térítésmentesen igénybe vehető állapot felmérési lehetőséget is kilátásba helyez számukra a cég.
Ezzel a sok előnyös szívességgel direkt módon azt az érzetet plántálják bele az idős emberekbe, hogy nekik ezeket az ott bemutatott áruk megvásárlásával viszonozniuk kell. Fülöp Zsuzsanna arról is beszélt, hogy bizonyos vizsgálatokat el is végeznek az egészségügyi állapotfelmérés keretében, sőt diagnózis is készül, amely "természetesen" azonnal, a helyben megtalálható gyógyászati eljárások, termékek segítségével helyrehozható. Az NFH-hoz érkezett panaszok és az utánuk indult eljárások az esetek felében arra engednek következtetni, hogy ezek a tárgyak nem váltják be a vásárlók hozzájuk fűzött reményét.
A helyzetüket súlyosbítja, hogy a gyanútlan vásárlók gyakorta olvasatlanul aláírnak mindent, amit ezek a cégek eléjük tesznek, illetve, ha valamit nem értenek, akkor a szóban elhangzottakra hagyatkoznak, márpedig a szóbeli dolgokat utólag már nagyon kevés eséllyel lehet bizonyítani.
Mind e mellett gyakori jelenség az is, hogy telefonon arról értesítik a fogyasztót, hogy nyert valamit, és emiatt szeretnék őt felkeresni a lakásán. Bejelentések támasztják alá, hogy ilyenkor akár az is előfordulhat, hogy egy üres dokumentumot íratnak alá az emberekkel, és csak később derül ki, hogy voltaképpen adás-vételi szerződést szignóztattak velük, a gyanútlan személyek tehát gyakorlatilag megvásárolták az ígért nyereményt. Az pedig, hogy szóban a fogyasztót félrevezették, szintén nagyon nehezen bizonyítható.
Az elállási joggal kapcsolatban Fülöp Zsuzsanna azt mondta: a jogszabály értelmében, ha üzlethelyiségen kívül köttetik meg egy szerződés, illetve történik a vásárlás, akkor a fogyasztót a szerződés megkötésétől, vagy a termék átvételétől számított 14 napos elállási jog illeti meg. Természetesen vannak olyan termékbemutatókat szervező cégek, akik az összes hatályos előírás betartásával szervezik meg rendezvényeiket, de vannak sajnos olyan cégek is, amelyek igyekeznek kibújni az elállási jog elfogadása alól, és számtalan kifogást támasztanak. Mivel a nagy összegű vásárlásoknál gyakran hitelszerződést is kötnek, gyakran hivatkoznak arra, hogy a hiteligénylési folyamat már elindult, ezért nem lehet elállni – ami természetesen nem igaz, sőt, ha elállási jogával él a fogyasztó, azzal egyidejűleg a hitelszerződést is felbontja.
Az elállási jog azt a célt szolgálja, hogy a vásárló a termék kipróbálása közben győződjön meg arról, hogy szüksége van-e a termékre, ezért ennek érvényesítése nem tehető attól függővé, hogy például megtartotta-e a termék csomagolását, vagy kibontotta-e azt. Fülöp Zsuzsanna hangsúlyozta, ha futár vagy szállító viszi ki a terméket, az ő jelenlétében győződjön meg róla, hogy a megrendelt termék van-e a dobozban, és a szállítólevélre írtak egyeznek azzal, amit megrendeltek. Ha a vásárló valamilyen eltérést tapasztal, akkor a szállítóval jegyzőkönyvben kell ezt rögzítenie ahhoz, hogy a későbbi viták elkerülhetőek legyenek.