VÁSÁRLÓBARÁT ÉLELMISZER JELÖLÉSI SZABÁLYOK KERÜLNEK BEVEZETÉSRE

 Szigorodnak az élelmiszerek jelölésének törvényi előírásai. A fogyasztóközpontú intézkedéseknek köszönhetően a jelölések az eddigieknél is világosabbak és érthetőbbek lesznek, így a vásárlók könnyebben eligazodhatnak, és tudatosabban válogathatnak a különféle élelmiszerek között.

Dr. Pleva György, a NÉBIH Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság vezetője külön felhívta rá a fogyasztók figyelmét, hogy számukra bizony már az összetevők feltüntetésének sorrendje is rendkívül informatív lehet, kevesen tudják ugyanis, hogy az összetételi jelölés csökkenő sorrendben van feltüntetve a termékeken. Ha tehát egy májkrém címkéjén az ipari szalonna vagy a víz szerepel az első helyen, akkor abból tartalmaz a legtöbbet, tehát egészen biztosan gyatra a minősége. Ilyen esetekben pedig –egészségünk védelmének érdekében - érdemesebb inkább a kicsivel drágább árkategóriájú élelmiszerekből választani. Most pedig lássunk néhányat az új előírások közül! Fagyasztott húsokon jelölni kell az első lefagyasztás idejét, hogy a vevő eldönthesse, a korábbi vagy a későbbi időpontban lefagyasztott terméket kívánja-e az üzletből hazavinni. A tőkehúsoknál pedig jelölni kell a származási országot a jövőben. Ha bizonyos készítményeknél helyettesítő anyagot használtak a gyártók, akkor annak nevét jól látható helyen, a termék megnevezésének közvetlen közelében kell feltüntetni. Hogyha a húskészítmény burkolata nem ehető, akkor azt figyelemfelkeltő felirat formájában kell a fogyasztó tudomására hozni. Jégréteggel bevont élelmiszerek (pl. halak) esetében nettó tömegként a jégréteg nélküli tömeget kell megadni. Annak érdekében pedig, hogy ezen információkhoz minél könnyebben hozzájuthasson a fogyasztó, azaz jól láthassa a kiírásokat, 1,2 mm-es betűméretben minimalizálták a címkén a jelölési formátumot.

A szakértő külön kiemelte: az élelmiszer-allergiában vagy intoleranciában szenvedő fogyasztók érdekeinek fokozott figyelembe vételével születtek meg az új szabályok. Mostantól ugyanis nem elegendő a gyártók részéről a többi összetevővel egyenrangú jelöléssel feltüntetni az allergiás reakciót kiváltó anyagok jelenlétét az adott termék csomagolásán, hanem a szövegkörnyezetből egyértelműen kiemelve, más betűmérettel vagy betűtípussal, eltérő háttérszínnel kell észlelhetőbbé tenni azokat a vásárlók számára. A nem előrecsomagolt élelmiszerek esetében elegendő lesz az értékesítő helyen jól látható módon elhelyezni az allergén-információt.